Zakończenie realizacji projektu „How to raise an inventor. Technology and engineering learning materials for schools”

31-10-2019

uniaHTR logo

 

 

 

 

Dobiega końca realizacja naszego międzynarodowego projektu dofinansowanego w ramach programu Erasmus+ KA2 Partnerstwa strategiczne dla projektu edukacji szkolnej. Chcielibyśmy przypomnieć go Państwu pokrótce i podsumować dzisiaj. Projekt narodził się z potrzeby zwiększenia możliwości i zdolności uczniów szkół podstawowych i średnich w zakresie technologii i inżynierii oraz zwiększenia atrakcyjności i jakości nauczania STEM (science, technology, engineering, mathematics) w Polsce, Holandii, Litwie i Łotwie. W ramach projektu stworzyliśmy internetowe my narzędzie szkoleniowe How to raise an inventor dla uczniów głównie 9-13 lat, składające się z czterech modułów szkoleniowych.

ecd

Fundacja ECD we współpracy z logo-robocamp-640 ROBO Camp odpowiedzialna była za stworzenie modułu The art of making – lekcje z budowania i programowania robotów za pomocą zestawów robotycznych LEGO Education Mindstorms EV3, aby mogły wykonywać określone zadania, skupione głównie na sztuce. W ramach Modułu powstały:

robocamp

Ponadto zorganizowaliśmy pierwsze spotkanie partnerów w Gdańsku w styczniu 2018 roku, Multiplier event we wrześniu 2019 roku – spotkanie upowszechniające i pokazującego efekty projektu wraz z warsztatami z robotyki oraz uczestniczyliśmy w szkoleniach i spotkaniach partnerów organizowanych w Holandii i na Litwie.

robotykosRobotikos mokykla, Litwa – Lider projektu, odpowiedzialny za stworzenie Modułu „Build and arm wrestling robot” – projektowanie CAD, symulacja i drukowanie 3D dla prototypowych zrobotyzowanych narzędzi w łatwy i zabawny sposób. Uczniowie uczą, się jak tworzyć obiekt 3D od zera, testują obciążenia dynamiczne w przestrzeni 3D; poznają komponenty i procesy związane z drukowaniem 3D, pozyskują wiedzę z zakresu fizyki, taką jak: obciążenia statyczne, dynamiczne, materiały, masa i przyspieszenie. Ponadto Lider odpowiedzialny był za cały projekt w tym np. budżet, realizację zadań, dokumentację), złożenie okresowego i końcowego raportu do Narodowej Agencji (LT), testowanie wkładu intelektualnego, uczestnictwo w spotkaniach projektowych oraz zorganizowanie Multiplier event, spotkania podsumowującego projekt.

ktuKTU Lyceum of Engineering, Łotwa – stworzenie Modułu „How to make the ideas and how they travel” – Moduł rozwija orientację na wartości użytkownika i umiejętności projektowania/ kreatywnego myślenia. Dzieci ćwiczą mapowanie umysłu, burzę mózgów, ewolucję, losowość, matrycę i inne metody tworzenia pomysłów, a także prezentację, umiejętności budowania zespołu w celu wymyślania i grania w gry, które sprawiają, że ich pomysły zaczynają intensywniej pracować. Po ukończeniu kursu uczeń potrafi rozpoznawać i obserwować procesy i systemy inżynierskie, analizować decyzje inżynierskie, zdawać sobie sprawę ze znaczenia prac inżynieryjnych i innowacji technologicznych oraz ich relacji ze środowiskiem naturalnym, społecznym i kulturowym. Ponadto Liceum przeprowadziło warsztaty dla nauczycieli, zorganizowało drugie spotkanie partnerów, uczestniczyli w Hackhatonie w Holandii razem ze swoimi uczniami oraz oczywiście testowali Moduły stworzone w ramach projektu.

devlab Cooperative Davlab, Development Laboratories UA, Holandia – Moduł „Micro bits” – pozwala dziesięcioletnim dzieciom na stawianie pierwszych kroków w programowaniu i pokazuje, jak tłumaczyć własne pomysły/marzenia na skrypty. Dzieci uczą się tworzyć produkty za pomocą płytek Micro bits, które są przyjemne do pokazania i używania; uczą się automatyzować niektóre aspekty ich życia; komunikują się w nowy sposób za pomocą Micro bits. Uczą się „myślenia obliczeniowego”, które definiuje się jako: „przeformułowanie problemów w taki sposób, aby można je było rozwiązać za pomocą technologii komputerowej” i zastosować te umiejętności do samodzielnego tworzenia projektów. Ponadto DevLab uczestniczyło w warsztatach dla nauczycieli, jako prowadzący, zorganizowali Hackhaton oraz 3-cie spotkanie partnerów (PMT meeting) i Multiplier event.

signumSignum Haren School, Holandia – uczestnictwo w warsztatach dla nauczycieli, jako prowadzący, współorganizowanie Hackhatonu i uczestnictwo w nim z uczniami, testowanie wkładu intelektualnego.

 rigaRiga State Gymnasium No. 2, Łotwa Uczestnictwo w warsztatach dla nauczycieli, uczestnictwo w Hackhatonie z uczniami, testowanie wkładu intelektualnego, zorganizowanie Multiplier event.

W dniach 24-26.09.2019 RoboCAMP promował projekt HTR również na największych Targach Edukacyjnych w regionie Azji i Pacyfiku w zakresie zasobów edukacyjnych – DIDAC Indie- 11 edycja, które odbywały się w Międzynarodowym Centrum Wystawowym w Indiach – Bangalore . Targi te są skierowane do dyrektorów szkół i osób zarządzających edukacją.

robo zdjecie

Ponadto, dopiero 19.10.2019 zorganizowany został Multiplier event dla 30tu nauczycieli z Łotwy. Wydarzenie cieszyło się dużym zainteresowaniem nie tylko nauczycieli z Rygi, ale również innych miast Łotwy. Uczestnicy byli bardzo zmotywowani, aby przyjechać, poznać rezultaty projektu i wziąć udział w warsztatch, pokonując nawet duże odległości.

Moduły stworzone w ramach projektu dostępne są za darmo pod poniższym linkiem:

http://play.gaminu.eu/

Odnajdą tam również Państwo dokumenty z opisem każdego Modułu i wskazówkami dla nauczycieli opisującymi główne zagadnienia, do kogo kierowany jest materiał, długość kursu, czas trwania każdej lekcji, wymagania wobec sprzętu, wymagany poziom zaawansowania ucznia i nauczyciela, jakie umiejętności są rozwijane podczas kursu, czego dokładnie nauczą się uczniowie, struktura kursu, jakie materiały otrzymują uczniowie, jakie nauczyciele, gdzie znajduje się materiał oraz przykładowe lekcje, jak przygotować się do przeprowadzenia kursu, dodatkowe materiały dla nauczycieli, sugestie co do kolejnych kroków w nauce po danym kursie.

Dodatkowo Moduł „The Art of Making”  dostępny jest do pobrania za darmo po zarejestrowaniu się ze strony ECD: http://fundacjaecd.pl/projekty/projekty-w-trakcie-realizacji/ i bezpośrednio pod linkiem: https://www.robocamp.eu/en/the-art-of-making/.

Podsumowując:

  • Materiały testowane były w trzech krajach
  • Zaangażowani nauczyciele: 9 – (szkoły podstawowe; IT/programowanie, fizyka/inżynieria i technologia, nauczyciele przedmiotów inżynierii medialnej
  • Zaangażowani uczniowie (104 w większości 12-13 lat, ale również 11-14 lat i osobna grupa w wieku 16-18 lat
  • Uczniowie uczyli się zarówno podczas regularnych zajęć (na Litwie i w Holandii), jak i w trakcie zajęć pozalekcyjnych – (na Łotwie)
  • Użyte materiały zostały przetłumaczone na narodowe języki

Zapraszamy Państwa serdecznie również do obejrzenia krótkiego filmu z realizacji naszego projektu?

https://youtu.be/3QhEQ_VmKOc